Școli aglomerate: o urgență care cere o viziune integrată

de arh. Alexandru Găvozdea, lider Platforma Sibiu2024 


Copilul tău învață după-amiază? Cum s-a schimbat programul familiei tale? Lasă-ne o opinie aici: contact@sibiu2024.ro

În plin secol XXI, orașul Sibiu se confruntă cu o problemă de secol trecut: supraaglomerarea școlilor.
Am dezbătut cu colegii mei din Sibiu 2024 ce este de făcut.  Răspunsul simplu e la îndemână. Extinderile și modernizările nu mai răspund cererii de educație pentru că aduc copiii la aceleași școli. De aceea e nevoie de școli noi în cartierele noi ale Sibiului, care răspund și presiunilor din periurban.

Soluția este însă mai complicată. Timișoara a solicitat un studiu al dinamicii demografice pentru oraș și periurban pentru a răspunde acestei probleme.
Noi spunem că e și mai mult decât atât.

E nevoie de politici publice care să reconsidere urbanismul, aspectele sociale, economice și de sănătate ale orașului. În calitate de arhitect, consider că soluția nu se află doar în adăugarea unor școli și clase suplimentare, ci într-o abordare holistică.

Foto: Albert Lupu, Sibiu2024

În primul rând, avem nevoie de școli mai multe și mai bune, de atragerea de cadre didactice calificate și modernizarea instituțiilor „evitate” de părinți. Un atlas urban digital ar putea ajuta administrația și părinții să ia decizii informate despre alegerea școlilor și planificarea urbană.

Plasarea strategică a școlilor în cartiere va dezvolta în mod uniform orașul. Trebuie să asigurăm accesul facil și sigur pentru toți elevii și nicio comunitate nu trebuie lăsată în urmă. Educația de calitate trebuie să fie accesibilă pentru toți.

Distanțele între casă și școală să fie gestionabile și securizate modern: șicane, insule de siguranță, treceri de pietoni înălțate, calmatoare de viteză, cercuri de circulație, fâșii de protecție. Toate aceste intervenții urbanistice asigură deplasarea în siguranță și pe jos a copilului la școală.

Astfel, reducem traficul și contribuim la eradicarea sedentarismului în rândul copiilor, în creștere, din cauza timpul petrecut online. Interacțiunea directă, reală, a copiilor, care îi socializează cu ceilalți, prin cooperare și competiție, poate fi încurajată prin crearea de spații publice verzi, cu dotări adecvate secolului acesta.

Într-un oraș ca Sibiu, cu un potențial economic în creștere, școlile să fie incubatoare pentru viitoarele talente și antreprenori. Programelor școlare trebuie să le fie adăugat un curriculum local, care pune accent pe abilități practice și economice.

O colaborare strânsă cu companiile locale ar putea oferi elevilor o perspectivă reală asupra cerințelor pieței muncii. Astfel, tinerii ar putea face practică, participa la programe de mentorat sau la cursuri specializate. Există în PNRR bani destui pentru învățământul dual.

Implicarea mediului de afaceri e esențială. De la sponsorizări și burse, la programe de internship și chiar până la module de curs create în parteneriat cu companiile. Acest ecosistem integrat între școală și sectorul privat ar crea o sinergie care beneficiază ambelor părți. Prin inițiative și facilități fiscale, primăria cu o abordare proactivă, poate stimula companiile să investească în educație.

Primăria are rolul esențial de a iniția și de a dirija aceste schimbări. Printr-o guvernare transparentă și implicată, printr-o finanțare inteligentă și prin stimularea participării și creativității comunității. Soluția nu e doar în biroul Primarului, este și în comunitate. Este o investiție în viitorul orașului și este o investiție care nu poate aștepta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *